«مهربانی» در قالب وام بانک ملی

عنوان 20 – پرداخت وام های خرد یکی از الزامات دولت برای گردش نقدینگی بانک ها در سطح خانوارها و بنگاه های کوچک است.

اخیرا وزیر اقتصاد و دارایی ابراز امیدواری کرده است که وام های خرد 50 تا 100 میلیون تومانی که راهی برای حل هزینه های روزانه است، سریعتر پرداخت شود و بانک ملی در این زمینه ابلاغیه ای صادر کند.

در تیرماه 1402 بانک مرکزی اعلام کرد که سهم اشیاء خرد در ترازنامه بانک ها قابل مشاهده است. با این حرکت بانک مرکزی، حجم اندک تسهیلات از 200 به 300 میلیون تومان افزایش یافت.

بانک هایی که بیشتر به مؤسسات کوچک پرداخت می کنند، می توانند ترازنامه خود را افزایش دهند. دلیل این اقدام تاثیر مثبت موسسات کوچک بر تراز بانک ها است. چنین اشیایی بدهی کمتری را در شبکه بانکی به جا می گذارند.

برخلاف مزایایی که به شرکت ها و ادارات حقوقی پرداخت می شود، تعداد زیادی از مطالبات جاری را به شبکه بانکی ارائه می کنند. این در حالی است که موسسات کوچک قرض الحسنه مشتریان بیشتری نسبت به وام های بلندمدت با نرخ سود 23 درصد دارند. طرح خیرخواهانه بانک ملی در حال حاضر هر یک از بانک ها در تلاش هستند تا جذابیت طرح های اعتباری خود را افزایش داده و آن ها را در بازار وام های خرد قابل رقابت کنند.

این در حالی است که برخی بانک ها تعداد ضامن ها را کاهش می دهند تا مردم بتوانند به راحتی از موجودی حساب خود وام بگیرند. به ویژه تأمین ضامنی که شغل آبرومندی داشته باشد یا از نهادهای دولتی بازنشسته شده باشد دشوار است.

«بانک ملی» در این زمینه آستین ها را بالا زد و وام جدید 300 میلیون تومانی را در قالب طرح مهربانی معرفی کرد.

این وام با ضامن و کارمزد 4 درصد به حساب مشتری واریز می شود. متقاضیان باید بین 1 تا 12 ماه سپرده داشته باشند تا بر اساس مدت سپرده گذاری و مدت بازپرداخت امتیاز لازم را دریافت کنند. ثبت وام 300 میلیونی برای گرفتن وام خوب نیاز به افتتاح حساب حضوری یا از طریق سامانه بام دارید.

افتتاح حساب از طریق سیستم آسان است. با نصب اپلیکیشن موبایل بام می توانید این کار را انجام دهید. حتی افرادی که در بانک ملی حساب دارند می توانند با برنامه همراه بام وارد طرح مهربانی شوند. توسعه دهندگان برنامه بام می گویند در کمتر از 3 دقیقه امکان درستی، افتتاح حساب و … وجود دارد و کل پروسه سخت نیست.

دوره بازپرداخت وام بانک ملی از ترکیب خود با دوره سپرده برای محاسبه دوره بازپرداخت استفاده می کند. به این معنی که هر چه مدت سپرده گذاری بیشتر باشد (از 1 تا 12 ماه) و دوره بازپرداخت کوتاهتر (6 ماه تا 60 ماه)، مبلغ بالاتری خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر بخواهید فقط 1 ماه سپرده گذاری کنید و در 60 ماه سپرده خود را تکمیل کنید، بیش از 5 میلیون تومان وام نمی گیرید، اما اگر می خواهید پرداخت خود را برای 6 ماه در 1 ماه تنظیم کنید. شما می توانید تا 40 میلیون تومان واریز کنید. .

وضعیت ایده آل این است که سپرده 12 ماهه را در 6 ماه برگردانید. در این شرایط می توانید تا سقف 370 میلیون تومان وام بگیرید. در قالب سپرده 2 ماهه نیز امکان دریافت تسهیلات از 10 تا 70 میلیون تومان وجود دارد. یعنی اگر بازپرداخت 60 ماهه را انتخاب کنید 10 میلیون تومان و در صورت انتخاب بازپرداخت 6 ماهه بیشترین مبلغ را دریافت خواهید کرد. در قالب سپرده های سه ماهه از 16 تا 100 میلیون تومان، به صورت سپرده 4 ماهه از 21 تا 130 میلیون تومان و در قالب سپرده های 5 ماهه از 26 تا 160 میلیون تومان. وعده بانک مرکزی برای وام 4 درصدی بر اساس اعلام بانک مرکزی هیچ مانعی بر سر راه پرداخت اشیاء 300 تا 400 میلیون تومانی وجود ندارد. حتی برخی از بانک ها می خواهند صندوق های قرض الحسنه خود را ایجاد کنند تا وام های این بخش به صورت شفاف توزیع شود. این در حالی است که بانک مرکزی وعده داده است که کارمزد وام های قرض الحسنه به روشی جدید برای ارزان شدن تامین مالی خرد محاسبه می شود. در نتیجه، وام هایی با مبالغ بیشتر جذاب تر می شوند. به عنوان مثال، وام های طرح خیریه بانک ملی در سپرده های شش ماهه از 32 تا 190 میلیون تومان است.

در نتیجه وام 190 میلیون تومانی با دوره بازپرداخت 6 ماهه اقتصادی تر خواهد بود. البته اجرای این روش محاسبه کارمزد وام در مرحله آزمایشی است، اما پس از تکمیل آن، مشتریان بیشتری به این گونه وام ها روی می آورند. در گذشته بانک ها به دلیل فشار بانک مرکزی بر ترازنامه هایشان، تمایلی به مشارکت در طرح های اعتباری نداشتند.

وام های بلند مدت به ادارات حقوقی نیز وام های زیادی داشت اما شرط جذب سپرده در ازای پرداخت سود، شرایط بهتری را برای بانک و مشتری ایجاد می کند. بانک ملی شرایط انتقال امتیاز در طرح مهربانی را بررسی کرده است. به طور کلی می توان از 5 تا 370 میلیون تومان شیء گرفت.

شرایط وام از 200 تا بیش از 300 میلیون تومان، در ضمن اگر می خواهید از 200 تا 300 میلیون تومان طرح مهربانی وام بگیرید باید در یکی از این فرم ها قرار گیرد: سپرده 7 ماهه با سپرده 6 ماهه 8 ماهانه با 6. و سپرده 12 ماهه 9 ماهه با بازپرداخت 6 و 12 ماهه، سپرده 10 ماهه با پرداخت 12 ماهه، سپرده 11 ماهه با پرداخت 12 ماهه و سپرده 12 ماهه ماهانه با پرداخت 18 ماهه. به عنوان مثال اگر می خواهید کمترین وام از 200 تا 300 میلیون تومان یعنی 208 میلیون را دریافت کنید، سپرده 8 ماهه با پرداخت 12 ماهه یا سپرده 12 ماهه با پرداخت 18 ماهه را انتخاب کنید.

برای دریافت بیش از 300 میلیون تومان چهار راه وجود دارد: سپرده 10 ماهه با پرداخت 6 ماهه، سپرده 11 ماهه با پرداخت 6 ماهه و سپرده 12 ماهه با پرداخت 6 و 12 ماهه.

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما