pezeshkanomoomigilanbanner

شما نوشیدنی خود را بنوشید!

عنوان 20- «هیچ کس به شما پاسخ نخواهد داد. نوشیدنی خود را بنوشید!” ؛ این دو جمله کوتاه جدیدترین قسمت از سریال جنجالی کوکاکولا است که به تازگی وارد فاز جدیدی شده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط “تابیان”، این رسانه در تماس با شرکت “خوشگوار” بحث درباره ارتباط این برند با آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح شد اما وی در پاسخ به این سوال گفت: هیچکس نمی تواند به سوال شما پاسخ دهد. تو مشروب الکلی خودت هستی.” بخور!”

اگرچه این دو جمله را می توان در چارچوب اختلافات لفظی معمول روابط عمومی یا بخشی از این شرکت با رسانه ها دانست، اما اتفاقی که در چند ماه اخیر در بازار رخ داد و با شروع درگیری در غزه افزایش یافت. اشغال شده سرزمین ها، این جملات را تنها ترفندی برای فرار از مسئولیت نمی کند. چرا که در دو ماه اخیر ده ها گزارش در رسانه های مکتوب و آنلاین منتشر شده است که با ادبیات و شواهد مختلف از دولت خواسته شده است بر اساس آنچه شرکت های تولید مشروبات الکلی به ویژه گروهی که با برند آمریکایی فعالیت می کنند، دريافت كردن. آیا برای تولید محصولاتشان یارانه می گیرند، از مزایای مالیاتی برخوردار می شوند و محصولاتشان مشمول قیمت گذاری نمی شوند و در نهایت به نام صادرات به صورت رسمی قاچاق می شوند؟

در بحبوحه این بحث ها، تشدید درگیری ها در نوار غزه و سرزمین های اشغالی وجوه جدیدی به این موضوع اضافه کرد و همچنین ارتباط شرکت های تولید مشروبات الکلی کشورمان با برندها و شرکت های آمریکایی نزدیک به رژیم صهیونیستی. تصاویر و فیلم هایی که از پاکستان منتشر شده نشان می دهد که شهروندان با خالی کردن بطری های کوکاکولا در خیابان، در اعتراض به کشتار کودکان، زنان و غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی خواستار تحریم این محصول شده اند. در کشورمان نیز موضوع برنامه «به افق فلسطین» و گفتگوی دو مجری برنامه با «حمیدریزو آصفی» دیپلمات و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه بر سر تحریم کوکاکولا مطرح شد. . اگرچه یکی از مجریان و مهمان این برنامه تاکید کرد که از آنجایی که این نوشیدنی در کارخانه های ایرانی تولید می شود، ایرانی است، اما دقایقی بعد از پایان برنامه این موضوع به رسانه ها و سایت های اینترنتی کشیده شد. سوال، آیا کوکاکولا آمریکایی است و از رژیم صهیونیستی حمایت می کند یا خیر؟

خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال نوشت: شرکت کوکاکولا یکی از شرکت های چندملیتی طرفدار رژیم صهیونیستی است و سالانه 17 درصد از درآمد خود را به پروژه سرزمین موعود صهیونیستی اختصاص می دهد و در سال 1966 کوکاکولا یک کارخانه تاسیس کرد. در فلسطین اشغالی همراه با شکسته شدن تحریم اقتصادی عربی علیه رژیم صهیونیستی گام مهمی در جهت تثبیت این رژیم برداشته شد.وزارت امور خارجه رژیم اشغالگر قدس در روزنامه ای که در سال جاری منتشر شد، شش رویداد را حیاتی و کوکاکولا را باز خواند. مخالفت با تحریم های رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی یکی از این حوادث است.

در ادامه این گزارش آمده است: روزنامه قلب در 19 جولای 2002 اعلام کرد که کوکاکولا می خواهد در ازای دریافت میلیون ها دلار کمک از سوی دولت رژیم اشغالگر قدس، کارخانه جدیدی در فلسطین اشغالی بسازد تا به 700 صهیونیست خدمت کند. حدود 50 میلیون در سال 2003، آژانس یهودی دیسابورا اعلام کرد که شرکت های نوشیدنی الکلی کوکاکولا و پپسی سالانه 2.3 میلیارد دلار به اهداف آژانس کمک خواهند کرد.

بعد از این خبر بود که تبیان گوشی را برداشت تا از ماجرا مطلع شود، اما چرا شماره شرکت خوش شانس را پیدا کرد؟ تبیون در گزارشی نوشت: کوکاکولا پس از انقلاب اسلامی از بازار ایران خارج شد اما از سال ۱۳۷۳ با امضای قرارداد حق امتیاز با شرکت هایی از جمله چوش و شرکت های ایرانی از طریق یک شرکت ایرلندی به نام آتلانتیک دوباره وارد بازار ایران شد. و سپس کنسانتره نوشابه را از طریق شرکت کنسانتره Drogheda دریافت می کنند.” طبق آمار شرکت «هوش» در سال 1400 حدود 1490 تن عصاره کولا به ارزش 16.5 میلیون دلار و در سال 1401 حدود 1880 تن عصاره کولا به ارزش 19.5 دلار خریداری و وارد شده است که در مجموع بالغ بر 36 میلیون دلار می شود.

وی در جدیدترین واکنش با انتشار ویدئویی به نام «پول ایرانی به موشک تبدیل می شود» به یهودی بودن صاحبان اصلی برند «کوکاکولا» و تأثیر خاخام یهودی در تغییر ترکیب آن اشاره کرد. این نوشیدنی حضور مدیران این برند در اتاق بازرگانی آمریکا و رژیم اسرائیل که ماموریت آنها تقویت روابط اقتصادی و سرمایه گذاری آمریکا در سرزمین های اشغالی بود. این گزارش تصویری با اشاره به نقش شرکت خوش شانس در ورود مجدد کوکاکولا پس از انقلاب نوشت: بر اساس اظهارات مقامات محلی، کنسانتره این نوشیدنی از یک شرکت واسط ایرلندی خریداری شده است.

اگرچه پس از درگیری‌های اخیر در غزه و سرزمین‌های اشغالی، تعدادی از رسانه‌ها نسبت به فعالیت‌های این برند آمریکایی و ارتباط آن با شرکت‌های تولید مشروبات الکلی داخلی کنجکاو شده‌اند، اما ماه‌هاست که پرسش‌های اساسی‌تری درباره یارانه‌های غیرمستقیم دولت به این شرکت‌ها مورد بحث قرار گرفته است. . طبق آمارهای رسمی، دولت سالانه 32 هزار تومان برای واردات شکر اختصاص می دهد. علاوه بر این رقم شیرین، نرخ مالیات بر شکر در سال جاری از 9 درصد به یک درصد افزایش یافته است به طوری که این محصول با نصف قیمت متوسط ​​جهانی وارد کشور می شود. بر اساس آمارها از 75 تا 80 درصد شکر توسط بنگاه های تجاری و صنعتی به ویژه مشروبات الکلی مصرف می شود. کارشناسان بارها به دولت پیشنهاد کرده اند که برای ادامه این روند غلط و پرهزینه یعنی یارانه دادن به برندهای آمریکایی و مردم کشورهای دیگر، یارانه شکر به صورت نقدی یا پولی به مردم کشورمان پرداخت شود. کالاها و شکر لازمه تجارت و صنعت به جای برخورداری از ارز ترجیحی با نرخ تالار دوم وارد کشور می شود. سکوت نهادهای مسئول و کم کاری آنها این سوال را ایجاد می کند که دلیل اعطای یارانه های هنگفت به برندهای آمریکایی چیست؟ و وقتی نهادهای مسئول پس از ماه ها به این سوال پاسخ نمی دهند، دور از ذهن نیست که شرکتی با پشت گرم در پاسخ به همه سوال ها به این سکوت بگوید: بنزین خودت را بخور!/نورنیوز

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما