آیفون گولان در بازار موبایل ممنوع شد

عنوان 20- بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تحویل آیفون های سری 14 به بالا با نشان اپل و دستگاه ICAS ممنوع است. بنابراین هر واحد تجاری که اقدام به عرضه این کالاها کند طبیعتا قانون شکنی بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

همچنین 25 مهرماه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی مکاتبه ای با انجمن های صوت و تصویر و دستگاه های مخابراتی به تمامی عرضه کنندگان این کالاهای ممنوعه هشدار داد.

اواسط مهرماه بود که سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمع آوری آیفون 14 و 15 با هماهنگی ماموران خبر داد. دهگانی نیا همچنین اظهار کرد: یک درصد از مردم آیفون کاربران هستند اما 30 درصد از سبد ارزی کشور به این گوشی اختصاص دارد.

وی همچنین به ممنوعیت واردات آیفون 14 به بعد اشاره کرد و گفت: حدود یک درصد از مردم مصرف کننده این کالای لوکس هستند اما بیش از 30 درصد سبد کالای کشور را تشکیل می دهد. معمولاً واردات این محصول هیچ سود اقتصادی ندارد و علاوه بر این در جنگ اقتصادی کنونی واردات کالایی که این مقدار ارز از کشور خارج می کند و کمتر از یک درصد مصرف می کند غیرمنطقی است. مردم

گفتنی است، مدیر کل هماهنگی مبارزه با قاچاق انسان در رابطه با ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 و اقدامات مبارزه با قاچاق این ستاد گفت: بسیاری از سریال های آیفون 14 از گمرک عبور نکرده اند. و طبق قانون غیرقانونی محسوب می شوند

وی ادامه داد: هیچ سابقه سفارشی برای آیفون 15 وجود ندارد و ورود آن حتی به صورت سرنشین ممنوع است و کالای قاچاق محسوب می شود، بنابراین اگر مشاهده شد که این مدل از گوشی های قاچاق در محل های فروش گوشی توزیع می شود، سفارش داده می شود. به کار و جمع آوری آنها داده می شود.

چرا با عرضه کنندگان گوشی های موبایل قاچاق برخورد نمی شود؟

شایان ذکر است که اگرچه بر اساس اعلام اداره قاچاق کالا و ارز، انتقال و فروش این مدل از گوشی های آمریکایی ممنوع است، اما تحقیقات میدانی نشان می دهد که این گوشی ها به راحتی در مراکز خرید و فروشگاه های موبایل یافت می شوند. از طرفی این گوشی ها در فروشگاه های اینترنتی موجود هستند و به راحتی قابل خرید هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد تاکنون تصمیمی برای جمع‌آوری این گوشی‌ها از قانون‌گذاران و روسای اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت نگرفته است و به همین دلیل این قانون جدی گرفته نشده است. دور است

4 توصیه های سخت در برخورد با آیفون های قاچاق

1- شناسایی تامین کنندگان اصلی این کالاهای ممنوعه باید در دستور کار قرار گیرد، این موضوع با رصد شبکه مالی و ردیابی آماری خرده فروشان قابل اجراست.

2- به منظور حفظ اعتبار موسسات مورد اعتماد در مبارزه با قاچاق ارز، اکنون پس از گذشت 2 ماه از تصویب این مصوبه، گزارش کار از اقدامات انجام شده ارائه شود. مثلا چند گوشی آیفون قاچاق کشف شده به سازمان اموال ارائه شده است؟

3- اخیراً فضای مجازی به رقیبی جدی تبدیل شده و تامین کالاهای قاچاق کمتر با مشکل مواجه شده است، لذا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سایر دستگاه های اجرایی مبارزه با کالاهای ممنوعه باید با ذینفعان این حوزه فضای مجازی برخورد روشنی داشته باشند. و اقدامات نامطلوب لازم را انجام دهند.

4- در یکی دو ماه اخیر حاشیه و دامنه درآمدهای نجومی فوق العاده از فروش آیفون های قاچاق و نزول آنها به سمت فعالیت هایی مانند اسپانسرینگ در ورزش و… حتی به رسانه های رسمی رسیده است، اما شاهد هیچ کدام نبوده ایم. نگرش ویژه در این راستا، بر این اساس برای شفاف سازی نظر جامعه، لازم است مسئولان مربوطه گزارش خود را در این خصوص ارائه کنند./تسنیم

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما