pezeshkanomoomigilanbanner

عکس چند زن با گلدان در مقابل دانشگاه تهران در روز جدید

خبرگزاری ایسنا با انتشار این عکس ها اعلام کرد که مردم تهران در مقابل دانشگاه تهران تجمع کرده و کمپین مردمی طبخ و بازگرداندن غذای «مقلبه» را ترتیب دادند.

این کمپین با شعار “اسرائیل سرنگون خواهد شد” برگزار شد.

ماکلوبا نوعی تاچین است که در تمام کشورهای عربی به روش‌های مختلف با مرغ، گوشت یا سبزیجات تهیه می‌شود. نکته جالب در پخت و استفاده از این غذا این است که آن را از قابلمه بیرون می‌آورند تا هنگام پخت از آن استفاده کنند. دوباره در بشقاب یا بشقاب بزرگی می گذارند، حالا همین کار یعنی چرخاندن غذا روی بشقاب دیگر، این غذا را در فلسطین اشغالی به نماد تبدیل کرده است.

آنچه برخی از کاربران در مورد آن می گویند را بخوانید:

ح.س کربری در توییتر خود نوشت: «مقلوبه» نام غذایی از مناطق معروف شامات است. این نیز به این معنی است که ظاهراً می تواند وارونه باشد و غیره. شاید چون باید از ظرف برگردانده شود. معنای نمادین آن چیست؟

Mod Democrat در این باره نوشت: این یک نوع جنگ داخلی است و به معنای سرنگونی اسرائیل است. ظاهراً در صحن و یا اطراف مسجد الاقصی، زنان فلسطینی در واکنش به محدودیت های سیاسی، این غذا را در ملاء عام سرو کرده اند و به گفته آنها تعدادی از آنها دستگیر شده اند.

اما ظاهراً داستان این کلمه ریشه دارتر از این کلمات است: در کتاب «تاریخ آشپزی مصر» درباره پیدایش مقلوبه آمده است: «غذای مقلوبه در اردن، فلسطین و لبنان به بادمجان معروف بوده است. مدت زیادی تا آن روز از فتح شهر اورشلیم توسط صلاح الدین ایوبی و ورود او و سربازانش. شهر و برای جشن گرفتن این پیروزی و فتح، اهل بیت المقدس به صلاح الدین و او غذا دادند. لشکریان به رسم مسلمانان در این زمان ها، وقتی صلاح الدین غذا (بادمجان) می خورد، بسیار خرسند می شود و نام این غذا را می پرسد و آن را به عنوان (غذای وارونه) توصیف می کند.

رسم بود که بشقاب ها (تابک) را جلوی مهمان می چرخاندند، به او گفتند به آن بادمجان می گویند و از اینجا نام صلاح الدین ایوبی را گرفت.

و این توضیح هادی موسوی: ماجرا به زمان صلاح الدین ایوبی برمی گردد که این غذا را در زمان فتح فلسطین تهیه کرد. این نماد پیروزی مسلمانان بر یهودیان است. اسرائیل زمانی به مراسم مقلوبه در اورشلیم حمله کرد و از آن زمان به نوعی به نماد مبارزه مدنی و تبلیغات علیه اسرائیل تبدیل شد.

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما