صنعت خودروی ایران کوچک است

تیتر 20- محمدی بحرینی پژوهشگر حوزه صنعت در گفت و گو با اسماعیل شجاعی در برنامه «همایش همایش» با استفاده از نمونه هایی از کشورهای شرق آسیا به تشریح راه های توسعه در این کشور می پردازد. وی در ادامه به ریشه های ناکامی ایران در صنعت خودرو می پردازد و به برخی از دلایل ناکامی ایران در این بخش اشاره می کند.

در مسیر توسعه چه بر سر شرق آمد؟

محمد بحرین می گوید که بر اساس تعریف سازمان ملل، توسعه حاصل تعامل نسبتاً پیچیده عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی است که تنها با تنظیم خاص این عوامل به توسعه صنعتی تبدیل می شود و در نهایت استراتژی توسعه صنعتی به آن بستگی دارد.چگونگی سازماندهی این رویه

این محقق صنعت معتقد است برای اینکه در مسیر توسعه حرکت کنیم ابتدا باید جایگاه خود را به درستی درک کنیم. وی می افزاید: شفافیت اسناد و قوانین توسعه بر اساس نظرات کارشناسی در کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و چین آنها را به سمت توسعه و پیشرفت سوق داده است. وی در این خصوص می گوید: کره جنوبی در گام اول مفاهیم و مبانی صنعت مدرن را تعریف کرد و پس از گذشت هفتاد سال همچنان همان مسیر را طی می کند. بازار را نباید به منطق توسعه عوامل زمین، نیروی انسانی، محیط زیست و منابع مالی اعتماد کرد.

یک کارشناس حوزه این کشور می گوید: کشورهای مطرح شرق آسیا متوجه عقب ماندن از تحولات جهان شدند و به دنبال جبران این عقب ماندگی بودند، به همین دلیل با حضور نخبگان خود مرکزی مستقل از دولت تشکیل دادند. و مجلس کره، سنگاپور و چین همگی یک سازمان چند ملیتی داشتند که دستور کار توسعه را نوشته بود. نقش کره تبدیل کره از یک کشور کشاورزی عقب مانده به یک کشور صنعتی مدرن بود. آنها در سال 2010 این چشم انداز را به روز کردند و در چشم انداز 2050 خود می خواهند کره جنوبی در بین پنج کشور برتر دارای صنایع دوستدار محیط زیست قرار گیرد.

مقایسه اشتغال زایی بین چین و ایران

بحرین می افزاید: گزارش سال 1378 موسسه تامین اجتماعی در مورد اشتغال چین نشان می دهد که چین از سال 1978 تا 1996 بیش از 320 میلیارد دلار از منابع سرمایه گذاری خارجی، وام و صادرات و منابع داخلی صرف سرمایه گذاری کرده و 220 میلیون شغل جدید ایجاد کرده است. . در مقایسه، در ایران از سال 1338 تا 1399، ایران 3200 میلیارد دلار درآمد مستقیم و حدود 5100 میلیون دلار کل درآمد داشته است، اما با این درآمدها حدود 30 میلیون شغل ایجاد کرده است.

صنعت خودرو در انزوا پیشرفت نمی کند

بحرینی در گفت و گو با اسماعیل شجوعی (مجری و کارشناس برنامه گفتگوی پخش شده از پلتفرم آیکرون) درباره توسعه صنعت خودروسازی می گوید: اراده ای برای توسعه در این کشور وجود ندارد. صنعت خودرو در انزوا پیشرفت نمی کند. شش برنامه قبل از انقلاب و شش برنامه بعد از انقلاب داشتیم که همه آنها آرزو و امید است.

وی توسعه صنعت را دایره ای به هم پیوسته می داند که توسعه یکی موجب رشد دیگری می شود. وی در این خصوص می گوید: کره جنوبی در سال 2022 در حوزه صنایع دفاعی رتبه چهارم را به خود اختصاص خواهد داد. این کشورها به دلیل تمرکز بر صنعت موفق شدند. کره جنوبی، چین، سنگاپور به بخش صنعتی با نرخ بهره ترجیحی وام می دهند و در صورتی که بخش خدمات که به سمت تولید گرایش دارد، رفتار ترجیحی دارد. بخش خدمات باید محصول تولید داخلی باشد وگرنه برای ایجاد اشتغال در کشورهای خارجی گام برداشته ایم.

وی صنعت خودروسازی ایران را مستعد می داند و می گوید: ایران اولین کشور خاورمیانه بود که گواهینامه ایزو در صنعت خودرو دریافت کرد، این موفقیت مرهون قانون گذاری صحیح در سال ۱۳۷۱ بود.

صنعت خودروسازی ایران سقوط کرده است

محمدی بحرینی در برنامه «همایش گفت وگو» با اشاره به تعداد کارخانه های خودروسازی دارای مجوز در کشور گفت: صنعت خودرو ایران درگیر طاعون شده است. حدود 68 واحد خودروسازی مجوز دارند بنابراین حدود 45 واحد دیگر نیز مجوز خواهند گرفت. در سال 1401 حدود 45 خودروساز آمار تولید داشتند. این به معنای تعداد زیادی واحد کوچک است که هرگز قادر به رقابت جهانی نخواهند بود.

در سال 1398 با مطالعه گزارش های مالی حسابرسی شده سایپا و ایران خودرو مشخص شد که ایران خودرو حدود 26 میلیارد تومان به دلیل تفاوت قیمت بازار با این شرکت ضرر کرده است.

در کدام صنعت پیشرفت می کنیم و خودرو عقب می ماند؟

این کارشناس صنعت خودرو در برنامه «بحث» به اسماعیل شجوعی گفت که بحث خودروسازان خصوصی یا دولتی اشتباه است و در این زمینه توضیح می دهد: برای توسعه صنعت خودرو باید از توان دانشمندان و نخبگان کشور استفاده کنیم. . برنامه و قوانین درست بنویسیم

بحرین صنعت خودرو را یک فعالیت کلیدی و توقف ناپذیر دانست و گفت: در آلمان از هر چهار درآمد مالیاتی یک یورو مربوط به صنعت خودرو و از هر شش شغل یک شغل به نوعی به صنعت خودروسازی مربوط می شود. بر اساس یک گزارش معتبر در دنیا، به طور متوسط ​​از هر پنج شغل، یک شغل مربوط به صنعت خودروسازی است. جالب اینجاست که طبق محاسبات ما در سال 1389 در ایران حدود 26 درصد مالیات کشور از صنعت خودرو بوده است.

وی در این خصوص یادآور شد: با این حال سهم خودروسازان از منابع بانکی حدود ده درصد است اما بنگاه های ساختمانی حدود 40 درصد منابع بانکی را در اختیار دارند.

محمدی بحرینی اتهام عقب ماندگی در صنعت خودرو را گمراه کننده دانست و با طرح این سوال که در چه زمینه هایی پیشرفت کرده ایم، گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که در کدام زمینه پیشرفت کرده ایم؟ نمایندگان مجلس باید بگویند چرا نمی توانند برنامه ریزی کنند؟ نماینده ای که در صدد نوشتن برنامه توسعه است باید بداند ریشه مشکلات را چگونه جستجو کند.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما