دغدغه فعالان صنعت خیاطی، نساجی و کفش

عنوان 20- عباس علی آبادی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران پس از شنیدن همه نظرات و دغدغه های فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش که برای اولین بار در کنار هم برگزار شد، در جمع فعالان این عرصه. از این سه بخش که در اولین فرصت اخیراً جلسه مشورتی با فعالان این حوزه برگزار کرده و باید با جدیت به مسائل این حوزه ها بپردازد.

وی با بیان اینکه با تحقیقاتی که در صنعت پوشاک و نساجی انجام داده ام متوجه شدم که در این بخش غفلت زیادی وجود دارد، گفت: باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم چرا که ارزش افزوده به تولید داده می شود. کشور صنعتی است قول می دهم در جلسه کارشناسان در این باره مفصل صحبت کنیم.

علی آبادی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی ما در حوزه ماشین آلات، منسوجات و پوشاک باید دانش بنیان و صادرات محور باشد گفت: صنعت نساجی و پوشاک یکی از پایه های اجتماعی و اقتصادی تمدن بشری است. به اولی کاری نداریم، اما صنعت پوشاک یکی از پایه های اصلی است. شما ممکن است ماشین نداشته باشید، اما نمی توانید بدون غذا، لباس یا سرپناه بروید. بافتنی یکی از اولین و مهمترین نیازهای اجتماعی بشر است. از این رو در اقتصاد جهانی، منسوجات یکی از ارکان اقتصاد جهانی محسوب می شود.

وزیر صامت با بیان سه شاخص اصلی در صنعت نساجی گفت: اولین شاخص این است که این صنعت «خیلی» شغل ایجاد می کند. این موضوع بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه ای شود. طبق آمار، 21 درصد اشتغال در صنعت پوشاک جهان در اروپا، 11 درصد در آمریکا و 5 درصد در آفریقا متمرکز است، اما این رقم در آسیا 63 درصد است. این نشان می دهد که در کشورهای بسیار توسعه یافته و تقریباً توسعه نیافته، صنعت خیاطی در خط مقدم نیست. با این حال، این موضوع در کشورهای در حال توسعه متوسط ​​بسیار مهم است. زیرا در کشورهای توسعه یافته اشتغال در اولویت نیست و به دنبال صنایع ایجاد اشتغال نیستند بلکه به دنبال صنایعی هستند که ثروت آفرینی زیادی داشته باشند. اگر مشکل فعلی ما اشتغال است، مطمئنا صنعت نساجی و پوشاک یکی از بهترین گزینه هاست و این حرف عاقلانه ای است.

علی آبادی خاطرنشان کرد: نکته دوم که به نظر من بسیار مهم است و باید بر آن تاکید شود این است که این صنعت به شدت سرمایه داری نیست. زیرا هدف آن نیروی کار است. این رشته بر اساس هنر و توانایی فردی افراد است. ماشین‌ها نیز مورد نیاز هستند، و بسیاری از گروه‌های صنعتی را می‌توان با ماشین‌آلات پیشرفته یا کاهش هزینه‌ها با ماشین‌ها حل کرد، اما به یاد داشته باشید که نیروی انسانی همچنان در بالاترین حد خود قرار دارد. بنابراین برای توسعه صنعتی که نیاز به هزینه زیادی ندارد باید به سمت صنعت نساجی و خیاطی رفت.

به گفته وی، برای حل دو مشکل اشتغال و ایجاد ثروت به نظر می رسد با هزینه کمتری بتوانیم روی صنعت نساجی و پوشاک حساب کنیم.

افزایش 8 درصدی صادرات پوشاک

این مقام ارشد وزارت امنیت تاکید کرد: نکته سوم سهم این بخش در تجارت جهانی است. سهم صنعت نساجی و پوشاک در چند دهه اخیر رشد چشمگیری و چشمگیر داشته است و در 10 سال گذشته شاهد رشد پنج درصدی بوده ایم. ما هیچ صنعتی را ندیده ایم که به این شکل پیشرفت کرده باشد. اما نکته مهم این است که وضعیت صنعت پوشاک در کشور ما نسبت به وضعیت صنعت پوشاک دنیا چندان خوب نیست.

علی آبادی اعلام کرد: علیرغم افزایش 15 درصدی واردات که به خوبی آن را نمی دانیم (به جز بحث قاچاق که آن را وارداتی نمی دانیم) در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، داریم. 8 درصد و با مقدار 6 درصد را افزایش دادیم. این مقایسه واردات با صادرات باید بررسی شود.

با توجه به اعتقاد و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به سمت اقتصاد بازار برویم. البته این کار آسانی نیست. کنترل باید به گونه ای باشد که هزینه تولید کاهش نیابد و بهره وری صنعتگر کاهش نیابد. برای اینکه دولت ها در یک صنعت انگیزه ایجاد کنند، باید فرصت های بیشتری برای آن صنعت ایجاد کنند و به جای انتقاد از آن وارد شوند. حتی در صنعت نساجی و پوشاک باید به سمتی برویم که احساس بهتری برای سرمایه گذار ایجاد کند و احساس کند سود بیشتری به دست می آورد.

همکاری با هنرمندان خیاطی و نساجی

وزیر صامت ادامه داد: مقایسه صادرات نشان می دهد که جایگاه ما در تجارت جهانی همچنان بسیار ضعیف است. در زمینه صادرات به موفقیت بزرگی دست نیافته ایم. باید برای سال آینده هدف گذاری کنیم تا بتوانیم در جایگاهی شایسته مردم باشیم. افزایش زمان برای ورود به بازارهای جهانی و قرار گرفتن در کنار بهترین برندها منطقی است. حتی می توانیم وارد قسمت مخصوص لباس شویم.

علی آبادی در خصوص موانع توسعه صنعت پوشاک تصریح کرد: ابتدا باید بگوییم که مشکلات و موانع این صنعت را شنیده ایم و از همکارانم توضیح می خواهم و قول می دهم زمینه هایی برای این صنعت فراهم شود. هنرمندان پوشاک و نساجی (از کفش تا کلاه) یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران، در حد مجاز قانون، همکاران مجاز به همکاری و برخورد با این صنعت به نفع این صنعت هستند.

موصوف، موضوع نوآوری و فناوری را اولین مانع در این زمینه دانست و گفت: نوآوری تنها مربوط به خودرو نیست، نوآوری خلق هنر نیز هست. لباس بافت، بافت و کیفیت خوبی ندارد اما طرح بسیار زیبایی دارد و بازار را به خود جذب می کند. باید در زمینه نوآوری کار کرد. تولید اولین کلمه در زنجیره ارزش آفرینی نیست. برعکس، در تولید نوآوری و بازار حرف اول را می زند. چگونه بازار را بدست آوریم. از جمله مشکلات جدی نوآوری است.

علی آبادی گفت: سه اقدام اساسی باید اجرا شود. اول از همه، بحث کیفیت است. از نظر کیفیت ارتقای تجهیزات و تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است و این امر نیازمند سرمایه گذاری است. ما باید هر کاری که از دستمان بر می آید برای کمک بهتر و بیشتر به این صنعت که چندان سرمایه بر نیست، اما ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند، انجام دهیم. نگرانی دوم مدیریت این است که کنترل کیفیت به درستی اجرا نمی شود و مراقبت لازم صورت نمی گیرد. بنابراین باید روح کنترل کیفیت را از ابتدای زنجیره تا انتهای صنعت رعایت کرد. مرحله سوم آموزش مهارت های کارکنان است. باید برای مهارت آموزی صنعتگران در این زمینه نیز تدابیری اتخاذ شود.

وزیر صمت در پایان پیشنهاد کرد برای ارتقای صنعت دست به دست هم دهیم و در شرایط گروهی و جمعی با کمک متقابل پیش برویم. با همکاری و دست در دست است که می توانیم رشد و پیشرفت کنیم.

علی آبادی در پایان مشکلات این صنعت را سه چالش تقاضا، افزایش قیمت مواد غذایی شامل برق (با درصد کمتر نسبت به سایر مشکلات) و افزایش هزینه های تولید اعلام کرد.

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما