جزئیات غرب و شرق استان تهران اعلام شد

عنوان 20- تقسیم تهران به دو قسمت شرقی و غربی موضوعی است که رئیس جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران مطرح کرده اند. رئیس جمهور اواخر آبان ماه در سفر به شهریار تاکید کرد: غرب و شرق استان تهران نیازمند تغییرات جدی است. با عنایت به توسعه شهرهای اندیشه، شهریور و سایر شهرهای اطراف، تجدید نظر در تقسیمات کشوری ضروری است.

قبل از رئیس جمهور و در اولین اظهارات دولتمردان، وزیر امور داخله از درخواست های ایجاد غرب استان تهران خبر داد. اما روز گذشته استاندار پایتخت جزئیات این تقسیم بندی را اعلام کرد و گفت که پیش بینی ها و پیشنهاداتی برای غرب استان تهران با مدیریت شهریار انجام شده است. قسمت دیگر مربوط به شرق تهران است که با مرکز ورامین یا دماوند ساماندهی می شود. وی البته تاکید کرد که اولویت اول ما غرب تهران است که ابتدا باید شعبه هایی در آنجا ایجاد کنیم و سپس می توانیم اقدامات خود را در منطقه تجزیه طلب شرق انجام دهیم. این توزیع احتمالا تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می شود. تاکید می کنیم حداقل غرب تهران این تقسیم بندی را تکمیل کند. دولتمردان در عین حال بر لزوم تقسیم تهران به دو قسمت شرقی و غربی تاکید دارند که مجلس از آن بی اطلاع است.

استان های جدید بر اساس فرمان برنامه

محمدصالح جوهر، رئیس شوراها و کمیسیون امور داخلی مجلس در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد: در حال حاضر موضوعی درباره تقسیم تهران به کمیسیون داخلی اعلام نشده است. البته در برنامه پنجم پیش بینی ایجاد مناطق جدید وجود دارد. در همین راستا کمیسیون ما ایجاد چند استان جدید را تصویب کرد. به عنوان مثال در طرح کمیسیون به تقسیمات سیستان و بلوچستان، اصفهان و کرمان اشاره شده است. این طرح معمولا در مجلس بررسی می شود و معلوم نیست این طرح تا پایان مجلس یازدهم بررسی می شود یا خیر. وی افزود: اما هیچ چیز روشن و شفافی درباره تقسیم تهران به دو استان شرقی و غربی به مجلس نرسیده است. دولت می تواند پیش نویس قانون واحدهای ملی را برای تصویب ارائه کند.

رئیس شوراها و کمیسیون داخلی مجلس در خصوص جزئیات تقسیم تهران به دو قسمت تاکید کرد: استان تهران حدود دارد. وقتی منطقه را به شرق، غرب، شمال و جنوب تقسیم کنید، کاملاً مشخص است که این تقسیم بندی چگونه خواهد بود. تهران دارای خط تقسیم است و محدوده فعلی محدوده استان تهران خواهد بود. اما نکته اینجاست که برای پراکندگی شهر تهران ملزومات لازم را در نظر بگیرند، مثلاً به شاخص ها توجه کنند و شاخص جمعیت، پراکندگی، حاشیه نشینی و… را در نظر بگیرند تا برنامه توزیع خوبی داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: مجلس در حال تجزیه تهران نیست و در دولت نیز در این باره صحبت می شود.

ابوالفضل ابوتربی عضو شوراها و کمیسیون داخلی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر لزوم تقسیم تهران، افزایش تقاضا برای تفکیک مناطق بزرگ، گفت: سخنان رئیس جمهور درباره تقسیمات کشوری. درست هستند. و می خواهند تهران را به دو منطقه تقسیم کنند.” این موضوع نیاز کشور است و برای این تقسیم خیلی دیر شده است. وی ادامه داد: رئیس جمهور در کرمان نیز تاکید کردند که باید به دو منطقه تقسیم شود. مناطق وسیع شرق کشور که بالای آن سیستان و بلوچستان است باید به 4 استان تقسیم شود همچنین استان اصفهان نیز به دو استان تقسیم شود اینها نیازهایی است که از رئیس جمهور انتظار داریم مانند تقسیم تهران. و کرمان به درستی ذکر شده تقسیم استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان نیز انشالله در دستورالعمل کار خواهد بود.

این نماینده مجلس درباره تقسیم تهران به غرب و شرق توضیح داد: جزئیات تقسیم تهران بعد از انتخابات مجلس به مجلس ارائه می شود. در گفت وگویی که با دولت ها داشتیم، اعلام کردند با توجه به حساسیت و تبعاتی که ممکن است این موضوع داشته باشد، پس از انتخابات مجلس، جزئیات آن را به مجلس ارائه خواهند کرد. زیرا واحدهای منطقه ای می توانند موجب تشویش، اختلاف و درگیری عمومی شوند. دستور این است که در زمان انتخابات جلوی این موضوع گرفته شود. اقبال شکری نماینده تهران و عضو کمیسیون سازندگی مجلس نیز اظهار داشت: نحوه توزیع به نفع مردم مشخص نیست. اما به دلیل وسعت تهران و مسائل مربوط به مخفی بودن و ناآرامی برخی روستاهای اطراف تهران، مدام مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در غرب تهران در زندگی خصوصی دخالت می شود و مردم دچار مشکل هستند. پیشنهاد تقسیم تهران به شرق و غرب پیشنهاد خوبی است اما این موضوع باید در شوراها و کمیسیون امور داخله مطرح شود و حتما در مجلس تهران هم بحث خواهیم کرد اما هنوز به دست ما نرسیده است. متن جدایی تهران. این نماینده تهران خاطرنشان کرد: تهران باید به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم شود. در این شرایط این دو اداره دارای ساختار و تشکیلات مستقلی هستند و جایگاه و ردیف مستقلی در بودجه پیدا می کنند و می توانند مستقل بایستند. برای بحث در مورد مسائل عمرانی و مسائل اجتماعی و شهری باید مورد توجه بهتر و بیشتر دولتمردان انتخاب شده قرار گیرد. همچنین چندین دهه است که خواستار جدایی از تهران هستند. شکری تصریح کرد: البته تقاضا برای تفکیک استان های دیگر وجود دارد و ثبت درخواست برای تفکیک استان های بزرگ در مجلس افزایش یافته است. در پیش نویس های پیشنهادی مجلس به تفکیک مناطقی اشاره شده بود که به هیچ کدام اشاره نشد و اعلامیه در دسترس نبود./دنیای اقتصاد

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما