pezeshkanomoomigilanbanner

دماغ ما مستقل است!


آفتاب نیوز :

به لطف مغز هوشمند خود، ما متوجه نمی شویم که دو بینی ما در واقع مستقل از یکدیگر کار می کنند، زیرا به نظر می رسد حس بویایی جداگانه دارند.

به گفته SA، این نتیجه یک مطالعه جدید توسط محققان در ایالات متحده است که می تواند اطلاعات بیشتری در مورد مغز و نحوه پردازش احساسات به ما بدهد.

این یافته ها بر اساس مطالعات قبلی حیوان و انسان است و نشان می دهد که مغز ما می تواند ورودی هر سوراخ بینی را به صورت جداگانه پردازش کند و همچنین آنها را در یک مجموعه ادغام کند.

محققان در مقاله منتشر شده خود گفتند: علیرغم کار گسترده بر روی پاسخ به بو و بو در سیستم بویایی انسان، اطلاعات نسبتا کمی در مورد نحوه ادغام و تمایز اطلاعات از دو سوراخ بینی در سیستم بویایی انسان وجود دارد.

برای مطالعه دقیق‌تر بویایی از هر دو سوراخ بینی، محققان دانشگاه پنسیلوانیا، موسسه عصبی بارو و دانشگاه ایالتی اوهایو 10 بیمار صرعی را که قبلاً الکترودهایی در مغزشان کاشته شده بودند، انتخاب کردند.

در هر آزمایش، یکی از سه بو مختلف و همچنین یک نمونه بدون بو از هوای تازه به یک یا هر دو سوراخ بینی تزریق شد. پس از چند ثانیه، از شرکت‌کننده خواسته شد تا بو را شناسایی کند و سپس مشخص کند که از کدام سوراخ بینی برای شناسایی آن استفاده کرده است، سوراخ چپ، سوراخ بینی راست یا هر دو. در همان زمان، محققان اطلاعات مربوط به پاسخ مغز را از طریق الکترودها جمع آوری کردند.

تیم مشاهدات جالبی انجام داد. به عنوان مثال، هنگامی که بوی یکسانی به هر دو سوراخ بینی ارائه شد، فعالیت مغز مشابه بود اما یکسان نبود، که نشان دهنده استقلال عملکرد هر سوراخ بینی است.

علاوه بر این، بو کشیدن از طریق دو سوراخ بینی، دو جرقه فعالیت مشخصه در مغز ایجاد می کند. اگرچه فاصله بین آنها بسیار کوتاه بود، اما این اتفاق افتاد. به گفته محققان، این دوباره نشان می دهد که سوراخ های بینی همیشه یکسان نیستند.

وقتی صحبت از تشخیص بوها و تشخیص سریعتر آنها می شود، فعال بودن هر دو سوراخ بینی به طور همزمان بهتر از داشتن یک سوراخ بینی است که مطمئناً در داشتن دو سوراخ بینی به جای یک سوراخ بینی، مانند دو چشم و گوش، مزایایی دارد.

تجزیه و تحلیل بر روی قشر پیریفورم (PC) متمرکز شد، ناحیه ای از مغز که در آن حس بویایی کنترل و تفسیر می شود. همانطور که می دانیم، حواس مختلف ما نیز ارتباط نزدیکی با هم دارند، به این معنی که این یافته های جدید ممکن است پیامدهایی فراتر از بویایی داشته باشند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که موش ها می توانند بوها را به صورت استریو درک کنند، به این معنی که از هر دو سوراخ بینی برای تعیین اینکه بو از کجا می آید استفاده می کنند.

محققان در موسسه جدید اکنون می‌خواهند بررسی کنند که آیا این اتفاق در انسان می‌افتد یا خیر و چگونه تفاوت‌ها در زمان‌بندی و کدگذاری بوها در سوراخ‌های بینی در مغز رخ می‌دهد.

محققان در مقاله منتشر شده خود نوشتند: اطلاعات بویایی از هر دو سوراخ بینی در قشر پیریفورم انسان از نظر زمانی متفاوت است. یافته‌های ما پیامدهای مهمی برای رمزگذاری بو در سیستم بویایی دارد و شواهدی را ارائه می‌کند که رایانه انسان (مغز) نمایش متفاوتی از اطلاعات بویایی از هر سوراخ بینی را از طریق وضوح زمانی حفظ می‌کند.

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما