pezeshkanomoomigilanbanner

توکن‌سازی فرصتی برای دیجیتالی کردن دارایی‌های مالی است

عنوان 20- توکن‌ها در سال 2017 به عنوان دارایی‌های دیجیتالی معرفی شدند که مالکیت دارایی‌های غیرنقدی مانند املاک، کالاها، هنر یا سایر مجموعه‌های کلکسیونی را در بلاک چین نشان می‌دادند. در این میان، تداوم نرخ‌های بهره بالا به توکن‌سازی اهمیت دیگری بخشیده است، امکان دیجیتالی کردن دارایی‌های مالی مانند اوراق قرضه دولتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قراردادهای تجاری.

با این حال، کمبودهای زیرساختی و عدم اطمینان قضایی (حقوقی) همچنان چالش های اصلی در این زمینه هستند. به عنوان مثال، بیشتر موسسات ترجیح می دهند به دلیل نگرانی در مورد نحوه استفاده از قراردادهای هوشمند، با وجود خطر حملات هک مانند دستکاری اوراکل و افشای آسیب پذیری های آن در معرض شبکه های عمومی، به بلاک چین های خصوصی تکیه کنند. سایت تحلیل بلاک چین CoinDesk در تحقیقات خود اشاره می کند که شبکه های خصوصی ممکن است همکاری بیشتر را در آینده دشوارتر کنند. یکی از نتایج احتمالی گسترش شبکه‌های خصوصی، تکه تکه شدن نقدینگی موجود است که در نهایت می‌تواند بخش را از مزایای کامل توکن‌سازی، مانند تشکیل بازار ثانویه عملکردی، محروم کند.

در حال حاضر، فناوری بلاک چین به اندازه کافی برای جایگزینی سیستم اعتباری فعلی توسعه نیافته است. با این حال، همچنان امکان حذف یا کاهش مسئولیت و ریسک طرف مقابل را با مدیریت کلیدهای خصوصی دارایی های واقعی فراهم می کند. در مطالعه ای که در 29 ژوئن منتشر شد، بانک آمریکا (BAC) اعلام کرد که توکن سازی تنها یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین است و می تواند زیرساخت های مالی و غیر مالی و بازارهای مالی را طی 5 تا 15 سال آینده متحول کند. الکس شاه و اندرو ماس، تحلیلگران این گزارش، خاطرنشان کردند که جهان در آستانه یک تغییر اساسی است که می تواند نحوه انتقال، مکان و ذخیره ارزش در همه صنایع را تغییر دهد.

دوره گذار و پوشش کامل به پلتفرم بلاک چین در مقیاس جهانی را نمی توان بدون به خطر انداختن برخی از ویژگی های منحصر به فرد این فناوری فعال کرد. ایجاد یک بلاک چین غیرمتمرکز مستلزم هزینه های قابل توجهی است. الزامات سخت افزاری نمی تواند خودسرانه بالا باشد. زیرا این امر منجر به این می شود که سهامداران متعددی قیمت گذاری و عدم تمرکز ریسک متفاوتی داشته باشند. مقیاس پذیری بلاک چین را محدود می کند و کارمزد تراکنش ها را افزایش می دهد. امنیت، تمرکززدایی و مقیاس پذیری معمولاً به عنوان سه گانه چالش در اجرای گذار به یک سیستم مالی غیرمتمرکز جدید ذکر می شود.

بحث و جدل پیرامون توکنیزاسیون

توکن سازی فرآیندی است که در آن دارایی های دنیای واقعی به توکن در بلاک چین تبدیل می شوند. توکن سازی دارایی های سنتی و انتشار دارایی ها در قالب توکنیزاسیون پتانسیل افزایش کارایی و کاهش هزینه ها در طول چرخه عمر دارایی ها، بهبود تخصیص کارآمد سرمایه، بهینه سازی زنجیره های تامین جهانی و تسریع نسل بعدی نرم افزارها را دارد. . بانک آمریکا در گزارش خود خاطرنشان می کند که فناوری های فراگیر مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت دهه ها طول کشیده تا محبوب شوند. با این حال، انتظار می‌رود دارایی‌های دیجیتال زمان کمتری برای تطبیق با اعتماد عمومی داشته باشند.

در زمستان کریپتو 2017، توکن‌سازی ظاهراً نتوانست به وعده اولیه خود مبنی بر قرار دادن تریلیون‌ها دلار در زنجیره‌های دارایی واقعی (RWA) عمل کند. ایده غالب در آن زمان این بود که صادرکنندگان توکن، مالکیت دارایی‌های غیرنقدی مانند املاک، کالاها، آثار هنری و سایر مجموعه‌های کلکسیونی را به توکن‌های دیجیتالی تبدیل می‌کردند که در یک دفتر کل توزیع شده قرار می‌گرفتند. مزیت این کار را می توان در امکان دموکراتیک داشتن چنین کالاهایی دانست که در غیر این صورت برای بسیاری دست نیافتنی بود.

به عنوان مثال، بازار مسکن را می توان به عنوان یک فرصت ویژه برای نمادسازی در نظر گرفت. از آنجا که مالکیت خانه به یک رویای دور تبدیل شده است، به ویژه برای نسل جوان. قبل از ظهور طلای توکن شده، سرمایه گذارانی که می خواستند در بازار طلا معامله کنند، می توانستند در صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) و معاملات آتی سرمایه گذاری کنند یا کسانی که می خواستند. طلای فیزیکی بخرید، بخرید. ، می تواند آن را از طریق کارگزاران خریداری کند. اما روش های متعارف سرمایه گذاری در تعیین ارزش یا نقدینگی با مشکلاتی مواجه بوده است.

طلای توکن شده دسترسی و تسویه فوری را در عرض 24 ساعت بدون هزینه مدیریت، انبارداری یا بیمه فراهم می کند. تحلیلگران بانک آمریکا دریافتند که طلای توکن شده به سرمایه گذاران خرد اجازه می دهد تا اهرم، مالکیت و ارزش فیزیکی طلا را به روشی که قبلاً ممکن نبود، انتقال دهند. مطالعه‌ای که توسط بانک آمریکا در مورد توکن طلا انجام شد، اشاره کرد که توکن‌سازی این فلز گرانبها می‌تواند نقدینگی را افزایش دهد و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا پرتفوی خود را با سرعت و کارایی بیشتری مدیریت کنند. در گزارش بانک آمریکا، همچنین اشاره می‌کند که توکن‌سازی زنجیره تامین طلا می‌تواند به نفع سرمایه‌گذارانی باشد که نیاز به اطمینان دارند که طلای مورد نظر از یک معدن خاص یا از یک منطقه خاص به دست آمده است.

با وجود همه اینها، توکنیزاسیون بدون در نظر گرفتن کاربردهای قانونی بالقوه آن، موفقیت قابل توجهی در سال 2017 به دست نیاورد. در مقابل، رونق بعدی در بازار کریپتو توسط فاینانس غیرمتمرکز (DeFi) رهبری شد و به نظر می‌رسید که توکن‌سازی کنار گذاشته شود. البته بانک آمریکا قبلاً در گزارشی به توکن سازی دارایی های فیزیکی به عنوان محرک کلیدی برای پذیرش دارایی های دیجیتال اشاره کرده بود. بر اساس این گزارش، ارزش بازار طلای توکن شده در مارس 2023 به بیش از یک میلیارد دلار رسید. توکن‌سازی فرآیند قرار دادن مالکیت دارایی‌های ملموس، مانند فلزات گرانبها، بر روی بلاک چین است که تجارت آسان و دائمی دارایی‌ها را تضمین می‌کند، زیرا معاملات دیگر شامل کارگزاران سنتی نمی‌شود.

به گفته محققان CoinDesk، تجدید حیات اخیر توکن‌سازی تا حدی به دلیل بهبود و اوج بازار کریپتو در سال 2022 است. در حال حاضر، بسیاری از طرفداران به جای حدس و گمان در مورد توکن ها، بر ارزش اساسی فناوری بلاک چین متمرکز هستند. شرایط فعلی به شعار «بلاک چین، نه بیت‌کوین» بازمی‌گردد که بدبینان رمزنگاری برای ایجاد تردید در ارزش واقعی توکن‌سازی استفاده می‌کنند و استدلال می‌کنند که شور و شوق فعلی برای این پروژه‌ها تنها تا زمانی که رونق به بازار ارزهای دیجیتال بازگردد ادامه خواهد داشت.

در حالی که بدبینی نسبت به توسعه بازار موجه به نظر می رسد، اما نباید از این نکته غافل شد که عصر کنونی ارزهای دیجیتال از بسیاری جهات با بازار نزولی قبلی متفاوت است که مهمترین این تفاوت ها نرخ بهره بالای جهانی است. از اوایل سال 2017 تا اواخر سال 2018، فدرال رزرو به تدریج نرخ های بهره را از محدوده 0.75-0.50 درصد به 2.25-2.50 درصد افزایش داد و شرایط را تقریباً ثابت نگه داشت. در مقایسه با تغییر نرخ 1.75 درصد، فدرال رزرو تا کنون در دوره کاهشی فعلی که از مارس 2022 آغاز می شود، نرخ بهره را 5.25 درصد افزایش داده است.

از دیدگاه خدمات مصرف کننده، بازده اوراق قرضه گذشته بالاتر منجر به افزایش رفتار سودجویی توسط سرمایه گذاران خرده فروشی می شود. افزایش فعلی تقاضا باعث شده تا بازیگران جدید بازار بخواهند وارد بازار خزانه داری توکن شده ایالات متحده شوند و رونق فعلی بازار با وضعیت سال 2017 متفاوت است. بحران ورشکستگی چندین بانک آمریکایی در مارس 2023 شاهد دیگری از بازده پایین سپرده های مشتریان بود. به این ترتیب، محصولات توکن شده شانس بیشتری برای ارائه سود دارند. با این حال، عدم قطعیت نظارتی می‌تواند مانع توسعه و پذیرش گسترده دارایی‌های توکن شده شود و مصرف‌کنندگان آمریکایی را سردرگم کند.

در همین حال، برای سرمایه‌گذاران نهادی، کسب درآمد در محیط‌های با نرخ بهره بالاتر از کسب درآمد در محیط‌های با نرخ بهره پایین گران‌تر است. در طول 6 سال گذشته، تصورات نادرست در مورد توکن سازی نیز در میان مدیران ارشد موسسات بزرگ از بین رفته است. آنها اکنون از مزایای توکن سازی، از جمله توانایی اجرای عملیات 7.24، خودکارسازی وظایف میان افزاری، و حفظ حسابرسی شفاف و سوابق انطباق، آگاهی بیشتری دارند. علاوه بر این، ریسک طرف مقابل در توکن‌سازی کاهش می‌یابد. زیرا تسویه معاملات می تواند در سناریوهای مختلف کمک کند. همچنین باید به خاطر داشت که بسیاری از بازیگران سنتی بازار که امروزه درگیر توکن‌سازی هستند، تیم‌های اختصاصی دارند که مسئول درک قوانین موجود و توسعه فناوری تا محدودیت‌های قانونی هستند.

مجوز قانونی

تا به امروز، وضعیت استیبل کوین ها به عنوان یک عنوان دارایی در قوانین ایالات متحده مشخص نشده است. این مشکل منحصر به ایالات متحده نیست و در بیشتر کشورهای جهان، توکنیزاسیون در اولین بار با موانع قانونی و نظارتی بزرگی مواجه است. زیرا بسیاری از قوانین حاکم بر این فضا هنوز جدید هستند و تعدادی از حوزه های قضایی کلیدی هنوز فاقد مبنای قانونی واضح برای توکن سازی هستند. با توجه به ماهیت نوظهور بازار، سوابق و قوانین شناخته شده هنوز ایجاد نشده است و انتظار می رود سرمایه گذاری ها و فرصت های قابل توجهی نیاز باشد. به گفته صندوق بین المللی پول، بعید است که موانع نظارتی زیادی بر سر راه استیبل کوین ها وجود داشته باشد. سیستم‌ها و موسسات پرداخت موجود ممکن است اجازه استفاده از استیبل کوین‌ها را به عنوان وسیله پرداخت برای خرید کالاها و خدمات و ادغام با سیستم‌های پرداخت موجود ندهند.

علاوه بر این، استیبل کوین‌ها (و دنیای ارزهای دیجیتال گسترده‌تر) هنوز برای اهداف نظارتی و رفتاری در بسیاری از حوزه‌های قضایی غیرقانونی هستند. اگرچه ممکن است برخی از قوانین ضد پولشویی اعمال شود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دارایی های کاربران در صورت بروز مشکل محافظت شود. به عنوان مثال، اگر یک استیبل کوین جعلی صادر شود و بنیانگذاران آن ادعا کنند که از استیبل کوین خود حمایت می کنند. اما در نهایت معلوم شد که اینطور نبوده، یا استیبل کوین‌ها به سرقت رفته‌اند، یا کاربران دیگر نمی‌توانند به استیبل کوین‌های خود دسترسی داشته باشند یا آن‌ها را با همان ارزش ادعایی بازخرید کنند. بدون داشتن امکاناتی برای شکایت یا پشتیبانی و دریافت غرامت، کاربران به احتمال زیاد با ضررهای بزرگ مواجه خواهند شد.

برای مثال، لوکزامبورگ، یکی از اولین طراحان چارچوب توکن‌سازی، اولین قانون خود را برای اجازه استفاده از بلاک چین برای اوراق بهادار در مارس 2019 تصویب کرد و از آن زمان تا مارس 2023 چندین قانون را تصویب کرد تا امکان توکن‌سازی اوراق بهادار را فراهم کند. یک رژیم آزمایشی برای فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) در اتحادیه اروپا نیز در مارس 2023 اجرایی خواهد شد و راه را برای توکن سازی گسترده هموار می کند. به دلیل عدم قطعیت نظارتی، پلتفرم های مدیریت دارایی توکن شده متفاوتی برای فعالیت در حوزه های قضایی مختلف مورد نیاز است. بسیاری از تاثیرگذارترین شرکت‌های فعال در این زمینه، از جمله OpenEden، Backed، Matrixdock و Ondo، مخاطبان خود را به سرمایه‌گذاران برجسته و عمدتا غیر آمریکایی محدود کرده‌اند.

بسیاری از موسسات به دلیل نگرانی در مورد سوء استفاده از قراردادهای هوشمند، حملات دستکاری اوراکل، قطع شدن شبکه و خطرات عمومی شبکه عمومی، تصمیم به ساخت بلاک چین‌های خصوصی خود برای اهداف توکن‌سازی گرفته‌اند. این پلتفرم‌ها اکوسیستم خاص خود را دارند و سازگاری پروژه‌های مختلف به دلیل جدایی فیزیکی شبکه‌ها عمدتاً محدود است. جداسازی پلتفرم‌ها بر توانایی محاسبه تراکنش‌ها تأثیر منفی می‌گذارد که یکی از مزایای اصلی توکن‌سازی است.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما