افق کوروش و مدیریت هوشمند توزیع کالا در شعب

عنوان 20 – افوک کروش با یک برنامه حساب شده هزاران تن کالا را به صورت مستقیم و با صدها کامیون به بیش از 3000 فروشگاه در سراسر کشور حمل و توزیع می کند.

در واقع افگ کروش مجموعه بزرگی از فروشگاه های توزیع شده در خود شعبه است و شاخص های حساب شده و تکنولوژیکی توزیع مویرگی تاثیر بسزایی در بازدهی فعالیت های شرکت دارد.

اما آنچه باعث موفقیت افوگ کروش در این امر نسبت به رقبا شده است به چند دلیل عمده برمی گردد. اولین مسئله این است که جابجایی کالا از مراکز توزیع به بخش های مختلف به صورت گسترده و عمومی انجام می شود.

موضوع بسیار مهم دیگری که البته نقش زیادی در این موفقیت دارد، حفظ ضرب الاجل است. به این معنی که توزیع اقلام و کالا در زمان شلوغی صورت نمی گیرد و این جابجایی در زمان مناسب صورت می گیرد، بنابراین رعایت زمان و مدت زمان صحیح توزیع کالا موضوع بسیار مهمی تلقی می شود.

بر اساس این گزارش و بر اساس بررسی های انجام شده، در شهرهای بزرگ تردد کامیون ها از ساعت 8 صبح تا 12 شب در خیابان ها و محلات مشاهده می شود. کاملاً واضح است که حرکت و توقف این تعداد خودرو از نظر ضریب آلایندگی، ضریب ترافیک، ضریب اشغال فضا و سرعت توزیع کالا تأثیر منفی دارد.

با وقت شناسی بهره وری را افزایش دهید به هر حال، به نظر می رسد یکی از نتایج اصلی این مدیریت زمان، بهره وری بالای نیروی کار است. یعنی مثلا به جای حمل بار با کامیون 6 تنی با کامیون 10 تنی انجام می شود یعنی یک راننده 1.5 برابر بار حمل می کند.

همچنین به جای ارسال کالا مثلا ساعت 8 صبح در انبارها نگهداری می شود و ساعت 10 شب ارسال می شود یعنی جابه جایی ندارد و به همین دلیل هزینه حمل و نقل کاهش می یابد. . زیرا راننده ای که در ساعات شلوغی و در اوج ترافیک دو برابر کرایه می گیرد، در شب و در محدوده معمولی کرایه کمتری می گیرد.

مشکل سوم این است که سبد کالا در افق کوروش منتقل و توزیع می شود و همان محصولات با هم توزیع می شود، البته قیمت توزیع این کالاها متفاوت است.

افق سرمایه گذاری کوروش برای ایجاد مراکز توزیع اما در مورد اینکه چرا مدل اتخاذ شده توسط افق کروش در فروشگاه های دیگر اجرا نمی شود، اولین دلیل باید مالکیت خود محل عرضه باشد.

در واقع افک کروش فروشگاه های مخصوص به خود را دارد و به همین دلیل فروشگاه دار موظف است در هر زمان حضور داشته باشد و کالا را دریافت کند. دلیل دوم این است که سبد کالا متعلق به این فروشگاه هاست.

گفتنی است افوگ کروش با سرمایه گذاری در انبارهای مرکزی خود مراکز توزیع متعددی را ایجاد کرده است که موجب صرفه جویی و کاهش هزینه ها شده است. اما نکته اینجاست که مدیران فروشگاه های دیگر نیز با این تصمیمات آشنا هستند اما تمایلی به سرمایه گذاری ندارند.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما