سايت پزشکان عمومي گيلان

خانه| نشريه | ارتباط |            لطفاً با ما همراه باشيد ... سايت در حال تکميل طراحي و اطلاعات است.

خانه

آرشيو مطالب 


علمي
صنفي
اخبار
مشاهير گيلاني
خواندني‌ها
گفت‌وگو
ادبيات
اجتماعي
مناسبت‌ها
ديدني‌ها
گيلان‌ما
انتخابات نظام پزشكي
پزشك خانواده
اقتصادي
رخ داد هاي داخلي انجمن
نگاهي به وسعت بي نهايت
زندگي نامه دكتر نورعلي برومند
44.gif


دكتر بابك صدرنوري افزون برقريحه اي خوش درنوشتن دستي برسه تاروعلاقه اي وافر به موسيقي، به ويژه موسيقي اصل ايراني دارد ودرمحافل خصوصي همگان را مجذوب ذوق و توانمندي‌هاي خود مي‌سازد.
از چنين پزشك هنردوستي انتظاري غيرازاين نيست اگرازميان خيل چهره‌هاي ماندگارتاريخ پزشكي دكتر نورعلي خان برومند را به عنوان الگوئي ماندگار به جامعه پزشكي معرفي نمايد! ...
دكترنورعلي خان برومند اگرچه بخاطرازدست دادن بينائي خود در سال پاياني تحصيل علم طب هرگز نتوانست طبابت نمايد اما تاثير ماندگارش برموسيقي ايراني آنچنان است كه غالب اساتيد بزرگ موسيقي كشورمان او را درعداد اساتيد برجسته اي چون" كلنل وزيري" و" روح الله خالقي "مي دانند!/ سردبير




نورعلي خان درسال 1285 خورشيدي درخانواده‌اي هنرشناس به دنيا آمد. پدرش ميرزاعبدالوهاب جواهري در سراسر زندگي به دوچيز عشق مي‌ورزيد نخست "موسيقي" و سپس " گل". باغچه خانه‌اش خانقاه اهل هنر بود. نواي دل‌انگيز تار درويش‌خان، نغمه ويولن حسام‌السلطنه سنتور مدهوش كننده حبيب سماعي و آواي گرم طاهرزاده ازآن بگوش مي‌رسيد.
هركس مي‌خواست به فيض ديدار موسيقي‌دانان نامي آن زمان ايران نايل آيد. بايد راه خانه برومند را طي مي‌كرد.و درآن باغ باصفا و محفل پر از مهر و وفا با شيواترين نغمه‌هاي دل‌انگيز موسيقي ايران زمين، روح را آرامش مي‌داد.
نورعلي در نوجواني به مكتب تار درويش‌خان راه يافت و آموختن تار و سه تار را از استاد فرا گرفت و با نواختن تنبك نيز آشنا شد. پدر كه شور و شوق پسر را به موسيقي دريافته بود مي‌ترسيد كه اگر نورعلي در تهران بماند مدرسه را رها كند، به اعتقاد پدر او مي‌بايد در رشته‌اي كه به كار آينده‌اش بخورد درس بخواند.لذا به اصرار پدربراي تحصيل دررشته طب عازم آلمان شد.نورعلي اجازه گرفت سه تار كوچكي كه «روشنك» مي‌ناميد و در آستين كتش جاي مي‌گرفت با خود به آلمان ببرد و اين سه تار تنها همنشين سال‌هاي غربت او بود.
برومند در برلين به تحصيل طب مشغول شد. در همين زمان با ساز پيانو نيز آشنا گشت و در مدت 2 سال نواختن اين ساز را فرا گرفت.
متأسفانه در سال آخر دانشكده طب به علت بيماري چشمي ابتدا بينايي‌اش تحليل رفت و سپس با وجود معالجات فراوان و دوسال معالجه نافرجام در سويس متأسفانه بينايي خود را از دست داد و به ايران باز گشت و با تمام وجود به آموختن موسيقي ايراني روي آورد
ما را زديده هيچ به جز اشك بهره نيست
وين بهره بس زديده كه با آن توان گريست
پدرش مي‌خواست نورعلي داروي درد بيماران و مرحم زخم‌خوردگان باشد او هرچند بظاهر به اين آرزو نرسيد ولي مقصودش از راهي ديگر حاصل شد زيرا نواي ساز برومند شفابخش آلام دروني و آرام بخش دل‌هاي پريشان شد.
هزارنقش برآرد زمانه و نبود
چنانچه در آينه تصور ماست
پس از بازگشت به وطن ابتدا نزد حبيب سماعي به آموختن سنتور مشغول شد و آنگاه نزد اسماعيل قهرماني رديف ميرزاعبداله را در مدت 12 سال آموخت.
آشنايي و همنشيني با اساتيد بزرگ موسيقي نظير صبا و فروتن در سه تار، حبيب سماعي در سنتورو حاجي خان ضرب گير در تنبك و طاهرزاده در آواز باعث شد نورعلي به سبك جديدي در نواختن سه تار و سنتور و شيوه نويني در نواختن تنبك دست يابد. يكي از كارهاي بسيار ارزشمند برومند ضبط رديف‌هاي ميرزا عبداله و درويش خان به روايت اسماعيل قهرماني است كه حدود 300 گوشه از رديف‌ موسيقي ايران را در 7 دستگاه ضبط نمود. اين گنجينه ماندگار، موسيقي سنتي ايران را از فراموشي نجات داد. حافظه او بي‌نظير بود و همه گوشه‌هاي موسيقي را از حفظ داشت. نورعلي برومند اولين استاد گروه موسيقي در دانشگاه تهران بود و رديف ميرزا عبداله را در رشته موسيقي ايراني تعليم مي‌داد. اهميت كارش در اين بود كه علاوه بر تسلط و اطلاع كامل از رديف موسيقي، همه سازهاي اصلي موسيقي ايراني را در حد كمال مي‌نواخت. در طي مدت 6 سال بعد از تأسيس رشته موسيقي برومند توانست عده‌اي از جوانان علاقه‌مند و با استعداد را در زمينه موسيقي اصيل ايراني كشف و استعداد انها را شكوفا سازد. عده‌اي از اين جوانان بعد از پايان تحصيلات دانشگاهي با شور و شوق به تكميل اطلاعات خود در زمينه موسيقي اصيل ايراني پرداخته و هر كدام از اين شاگردان بعد‌ها اساتيدي سرشناس در موسيقي ايراني شدند. برومند برآمده از مكتب درويش خان بود و از محضر تمام اساتيد زمان خود به بهترين شكل خوشه‌چيني كرد. اين نوازنده توانا عامل انتقال ميراث هنري گذشتگان به جوانان مستعدي بود كه هر كدام هم‌اكنون از نام‌آوران موسيقي ايرانند. استاد محمدرضا شجريان خواننده بي‌نظير ايراني ـ استاد محمدرضا لطفي نوازنده چيره دست تار و ستار، مجيد كياني، نوازنده سنتور، حسين عليزاده، نوازنده چيره دست تار وستار، ناصر فرهنگ‌فر، و...
استاد نورعلي برومند سپس رياست مركز حفظ و اشاعه موسيقي اصيل ايراني را عهده دارشد. در اين مركز استاد ضمن پاسداري از سنتهاي ديرين موسيقي به آموزش رديف مي‌پرداخت. او معتقد بود كه شاگردانش بايد معلمان خوبي نيز بشوند ـ يكي ازشاگردان كلاس درس استاد، ژان‌دورينگ فرانسوي است ژان‌دورينگ براي نسلي ازعلاقه‌مندان و حتي پي‌گيران جدي موسيقي ايراني يادآور پژوهش‌هاي جدي و عميق در موسيقي ايراني مي‌باشد.
نت نگاري از رديف ميرزاعبداله به روايت نورعلي‌خان برومند،حركتي قابل اعتنا و ماندگار در زمان خود بود. دورينگ ضمن حضور در محضر استاد به نواختن تار تسلط يافت و پس از 3 سال اقامت در ايران به پاريس بازگشت و پايان نامه دكتر خود را در زمينه موسيقي ايراني بعد از 8 سال به صورت كتاب منتشركرد كه هنوز ازمعتبرترين منابع درزمينه موسيقي رديفي ايران است.
استاد محمدرضا شجريان مي‌گويد «استاد برومند در موسيقي يك استثتناء بود ـ صدا را مي‌شناخت و خصوصيات آن را درك مي‌كرد. به راحتي عيب صدا را مي‌يافت و منظورش ر ا دررفع ايراد به راحتي بيان مي‌كزد. برومند سليقه‌اي پاك و ذهني منسجم در موسيقي داشت اما در پاسداشت شيوه قدما بسيار سختگير بود.»
نورعلي خان با آنكه به نواختن انواع سازهاي ايراني و همچنين آواز ايراني تسلط كافي داشت اما هرگز خود را به عنوان خواننده و نوازنده معرفي ننمود. استاد برومند با پي‌ريزي آزمون بابد نقشي ماندگار در كشف و هدايت استعداد‌هاي ناب جوانان اين سرزمين ايفاء نمود. در آزمون باربد او سرمشق علاقه و صداقت بود درميان نوار‌هاي رسيده ازسوي داوطلبان هرگاه كوچكترين نشاني از يك صدا يا استعداد خوبي مي‌يافت تمام همكاران را به توجه فرا مي‌خواند و در آموزش اين استعداد‌ها از هيچ كوششي فروگذار نمي‌كرد.
نكته‌اي كه در زندگي نورعلي برومند شگفتي مي‌آفريند جبهه‌گيري سخت او در برابر نوآوري در موسيقي ايراني بود. روايت پايان حيات استاد از زبان شاگرد نامي او استاد محمدرضا شجريان به خوبي اين نكته را تأييد مي‌كند « در 29 دي ماه 1355 بهمراه استاد به كنسرت سمفونيك تهران در كاخ گلستان رفته بوديم كه قطعه اي كه برروي اشعار حافظ ساخته بودند را بشنويم و استاد داوري كند. پس از شنيدن قطعه استاد بسيار ناراحت و برافروخته شده بود مي‌گفت اين فرم بيان حافظ نيست. شعر حافظ بايد با موسيقي ايراني خوانده شود نه به شكل اُپرايي. اينقدر عصباني شده بود كه مي‌گفت: حالا كارشان به جايي رسيده كه حافظ را مسخره مي‌كنند.» سرانجام در 30 ديماه 1355 نور ستاره درخشان عالم موسيقي ايران زمين رو به افول مي‌نهد.
پيكر استاد از خانه 67 انتهاي كوچه گنجه‌اي در منزل استاد تا گورستان ظهيرالدوله و هنرشناسان طي طريق مي‌كند در سرماي حزن‌انگيز ظهيرالدوله در سكوت مردان سازو صدا، محمدرضا شجريان بالاخره به صدا درآمد و زماني كه خاك بين او و استادش فاصله مي‌انداخت بسان هنرمندي كه همه شادي‌ها و غم‌هاي خود را به آواز بيان مي‌كند، اين چنين گريست:
بگذار تا بگريم چون ابر دربهاران
كز سنگ ناله خيزد روز وداع ياران


منابع :
1) تاريخ موسيقي ايران ـ روح انگيز راهگاني2) موسيقي و آواز در ايران ـ لويدميلر 3) سايت‌هاي اينترنتي
............................
دكتر بابك صدر نوري
دكتراي علوم آزمايشگاهي
نشاني: رشت: آزمايشگاه بيمارستان آريا
تلفن: 7725661ـ 0131
نشاني‌شفت: آزمايشگاه قائم (عج)
تلفن: 7822010ـ 0132

10:41:45 AM  12/12/2007    بخش: خواندني‌ها    منبع/نويسنده:شماره14 و 15 نشريه شوراي هماهنگي پزشکان عمومي گيلان/دكتر بابك صدر نوري  كد انحصاري: 43

تعداد نظرها تاكنون:0


نام:  

ايميل:  

سايت:  

نظر ارزشمند شما:  

 

 

 

 

 

 

 

مدير سايت   پزشکان عمومي گيلان: دكتر مهرداد ب. محمودي

نشر مطالب مندرج در سايت pezeshkanomoomigilan.ir با ذکر نشاني سايت آزاد است.

visitor: 2279983 version 4.0    Site Designer & dataBase creator: alirezatayari@gmail.com

 

Locations of visitors to this page